Чи після карантину люди знову прийдуть у храми?
Сьогодні, коли через пандемію коронавірусу карантин, який запровадили ще в березні, постійно продовжується, багато вірних стурбовані не лише своїм тілесним здоров’ям, але й духовним. Чимало з них так і говорять: «Якщо цей карантин триватиме ще довше і протягом цього часу й надалі лунатимуть заклики брати участь у богослужіннях, особливо у святих Літургіях, онлайн, то може виникнути проблема відходу певної частини вірних від церкви, а подекуди – з причини слабкої віри – навіть від Бога.
Іспит правдивої віри
Особливо цю стурбованість висловлюють священники, оскільки у святих храмах й досі, тобто на п’ятому місяці карантину, дуже мало людей, передусім дітей і молоді. Всі, кого запитуєш про те, чому вони не ходять до церкви, відповідають короткою фразою: «Та ж карантин! Не можна! Дивимося Службу Божу по телевізору, онлайн». Чи вони моляться, а чи й справді лише «дивляться», з’ясувати, звичайно, важко, однак, як би там не було, проблема існує. Хоча ті самі діти, молодь, які свою відсутність у храмі (і особливо їх батьки) мотивують карантином, ходять, їздять велосипедами по селі чи місті, збираються на різні зустрічі, розважаються, ходять у парки, в інші місця, а ось щоби прийти в неділю на Святу Літургію, то, бачте, не можна – карантин.
На жаль, є й такі (і автору цих рядків довелося чути подібні висловлювання), що, мовляв, «як тепер добре… навіть до церкви не треба ходити, бо й Святу Літургію чи молебень можна послухати подивитися онлайн». До речі, це слово тепер на вустах у всіх: і в малих дітей, і в школярів, і в студентів, бо знову ж таки: і до школи чи до університету іти не треба, й іспити складати, бо все зробить за нас цей всемогутній чудотворець онлайн.
На щастя (і це велика ласка Божа), що серед людей є багато побожних, глибоко віруючих і високодуховних християн, які вважають, що далі так тривати не може, що їм уже важко обходитися без відвідин храму, без прямої участі у Божественних Літургіях, особливо без прийняття Пресвятої Євхаристії – Пречистого Тіла і Найсвятішої Крові Господа нашого Ісуса Христа. Ці люди так і кажуть: «Онлайн – це добре, однак такий спосіб участі у Службі Божій є зручним для людей похилого віку, хворих, працюючих та інших категорій вірян, які не можуть прийти до храму. «Ми ж, зітхають вони стурбовано, вже стужилися за нашими святинями».
Нам усім потрібно усвідомити, що страх перед пандемією, який сьогодні опанував багатьма людьми, у тому числі й християнами, це урок і своєрідний екзамен, наскільки любимо Бога і наскільки ми вірні Богові і Його Церкві. Про цю ж проблему слушно зауважив єпископ УГКЦ Йосиф Мілян: «Церква сьогодні відкривається нам у глибині свого єства, як домашня церква, і це теж великий знак запитання, чи є ми церквою удома. Люди дивляться онлайнтрансляції, бо іншого виходу нема. Але дім розслабляє, домашні умови не спонукають до відповідальності, до такого прямого і дуже серйозного стояння перед Богом». Це означає, що такий спосіб участі у Службі Божій є корисним, але на короткий проміжок часу.
Атмосфера живої Церкви
Як свідчать дані Української ГрекоКатолицької, РимоКатолицької та Православної Церкви України (ПЦУ), кількість людей, які дивляться онлайнбогослужіння, значно вища, ніж вірян на Літургії до початку карантину. Особливо багато переглядів було на Великдень. Зрештою, це не дивно, бо більшість громадян України номінальні християни, а не практикуючі, оскільки велика частина людей буває у храмі раз на рік, коли освячує великодній кошик. На жаль, для багатьох із них онлайнтрансляції закінчились із Великодніми святами.
Роздумуючи над цією проблемою, хочу поставити запитання, яке турбує багатьох із нас: «Чи після карантину, коли ця страшна епідемія геть відійде від нас, від усього людства, люди знову повернуться у храми?» Звичайно, однозначну відповідь щодо цієї проблеми дати непросто. Все залежить від багатьох факторів, найважливішим з яких є віра в Бога. Кожен із нас повинен заглянути у себе, в своє серце і чесно й відверто сказати: «Якою є моя віра? Правдивою, глибокою чи поверхневою, формальною. Мовляв, мені байдуже, чи слухати Службу Божу в церкві, чи онлайн. Все одно це молитва».
Цікаву думку з цього приводу висловлює єпископ РимоКатолицької Церкви Едвард Кава, який вважає, що на духовенство після карантину чекає велика праця, аби повернути людей до храму. «Однак я переконаний, що більшість людей повернеться, каже владика. Тому що коли слухаю вірних, то вони вже сумують за Євхаристією, спільною молитвою, за співами, щоби бути у спільноті і відчувати атмосферу живої Церкви. Людина потребує фізичного контакту із живою Церквою, живим Богом. Є частина людей, яка вважає себе християнами, але не веде активного способу християнського життя. Вони собі ставлять питання, чи потрібна участь у Літургії, коли можна це пережити онлайн? Ті, які мали сумніви, то відпадуть від Церкви, але вони і так не дуже заангажовані у життя Церкви».
Історичні паралелі
На завершення хочу провести певну аналогію: згадаймо страшні для вірних нашої Церкви часи, коли більшовицький режим на так званому Львівському соборі 1946 року «ліквідував» Українську ГрекоКатолицьку Церкву. Чому беру це слово в лапки ви, очевидно, розумієте, оскільки для організаторів і натхненників цієї ганебної акції це було зроблено деюре. А дефакто наша Церква не була ліквідована, вона жила, діяла, молилася у суворому підпіллі. Її вірні, єпископи, священники, монахи, незважаючи на жорстоке переслідування, тюрми і заслання, мужньо й самовіддано здійснювали свою духовну місію. З упевненістю можна сказати, що у період 19461989 років грекокатолики успішно запровадили досвід «домашньої Церкви». Ці глибоко побожні люди не втратили віри і зберегли свою Церкву, бо бачили її як правдиву, істинну, що не зрадила їх і не пішла на союз із тоталітарною системою зла.
Роздумуючи про ті далекі, хоч і нелегкі часи, з великою вдячністю згадую двох мудрих чоловіків із рідного села Забойки, що в Тернопільському районі, нині уже покійних сільських інтелігентів Дмитра Мадая, який на початку відродження нашої Церкви був дяком у катедральному соборі Непорочного Зачаття Пресвятої Богородиці, та мого родича Михайла Броварного. Саме вони, маючи в серці тверду віру в Бога і щиру любов до ненькиУкраїни, оскільки були і добрими християнами, і справжніми українськими патріотами, таємно слухали (і до цього привчили мене, молодого юнака) по Ватиканському радіо трансляцію Святих Літургій, чудові і глибоко змістовні проповіді наших єпископів, священників. Згодом, після одруження, я продовжував цю ж практику «домашньої церкви» (хоча тоді ще й не знав такої назви) у своєму помешканні у Великій Березовиці, де разом з дружиною, дітьми та з надійними сусідами з духовним піднесенням і великою радістю молилися на Святій Літургії, яку, звичайно, страшенно «глушили» безбожні атеїсти.
Цей далекий приклад згадую лише тому, щоби, порівнюючи тодішні «підпільні» і сьогоднішні «карантинні» умови участі у Святих Літургіях, з оптимізмом і надією сказати: якщо наші вірні після виходу Церкви з підпілля відразу ж заповнили храми і зі сльозами на очах та з невимовною радістю в серці у них молилися, то такий духовний порив повинен відбутися і сьогодні. Хоча різниця у тривалості невідвідування храмів у ті далекі часи і в сьогоднішніх обставинах дуже велика. Я цілком погоджуюся з відомим релігієзнавцем Андрієм Юрашем, який з приводу цієї проблеми сказав: «Я оцінюю позитивно згадуваний період певної передишки, коли знову люди, які з вдячністю пережили складний час, прийдуть у храми спілкуватися з Богом, щоби засвідчити свою особливу пошану до традиційних інститутів, які сторіччями були разом із вірними, і які зараз у різний спосіб допомагали пережити цей час».